Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag string invalid in Entity, line: 1 in /alt/home/webmaster.eobuwie/www/domeny/runway.modivo.hu/wp-content/themes/runway/inc/Components/AutomaticPostContentsMenu.php on line 66
Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag string invalid in Entity, line: 1 in /alt/home/webmaster.eobuwie/www/domeny/runway.modivo.hu/wp-content/themes/runway/inc/Components/AutomaticPostContentsMenu.php on line 66
Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag string invalid in Entity, line: 1 in /alt/home/webmaster.eobuwie/www/domeny/runway.modivo.hu/wp-content/themes/runway/inc/Components/AutomaticPostContentsMenu.php on line 66
Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag string invalid in Entity, line: 1 in /alt/home/webmaster.eobuwie/www/domeny/runway.modivo.hu/wp-content/themes/runway/inc/Components/AutomaticPostContentsMenu.php on line 66
Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag string invalid in Entity, line: 1 in /alt/home/webmaster.eobuwie/www/domeny/runway.modivo.hu/wp-content/themes/runway/inc/Components/AutomaticPostContentsMenu.php on line 66
Indul a BLACK WEEKS! 10-40%-os kedvezmények a megjelölt termékekre NÉZD MEG
Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag string invalid in Entity, line: 1 in /alt/home/webmaster.eobuwie/www/domeny/runway.modivo.hu/wp-content/themes/runway/inc/Components/AutomaticPostContentsMenu.php on line 66
Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag string invalid in Entity, line: 1 in /alt/home/webmaster.eobuwie/www/domeny/runway.modivo.hu/wp-content/themes/runway/inc/Components/AutomaticPostContentsMenu.php on line 66
Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag string invalid in Entity, line: 1 in /alt/home/webmaster.eobuwie/www/domeny/runway.modivo.hu/wp-content/themes/runway/inc/Components/AutomaticPostContentsMenu.php on line 66
Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag string invalid in Entity, line: 1 in /alt/home/webmaster.eobuwie/www/domeny/runway.modivo.hu/wp-content/themes/runway/inc/Components/AutomaticPostContentsMenu.php on line 66
Warning: DOMDocument::loadHTML(): Tag string invalid in Entity, line: 1 in /alt/home/webmaster.eobuwie/www/domeny/runway.modivo.hu/wp-content/themes/runway/inc/Components/AutomaticPostContentsMenu.php on line 66
Milliókat érintő trend? Vagy talán luxusdivat, amely egyáltalán a gazdagságról szól? Mi az a csendes luxus, ami 2023-ban vírusként terjedt az Instagramon, több mint 95 millió like-ot gyűjtött a TikTokon, és mennyi köze van az „Utódláshoz”? Ismerd meg az idei év egyik csúcstrendjét és azoknak az influencereknek az öltözködését, akiket a trend királynőinek tartanak.
Még nem volt alkalmad felfedezni és kipróbálni az egyre népszerűbb „csendes luxust”? A Quiet luxury napjaink legmenőbb trendje, amely végigsöpört a kifutókon, az utcákon és érdekes módon a tv-képernyőkön is. Hogyan vált néhány látszólag egyszerű ruhadarab olyan trenddé, ami mára teljes értékű divattrenddé nőtte ki magát?
Quiet luxury: a trend története
A csendes luxus nem mindig volt egy virális trend. Kezdetben egyszerű ruházati stílusnak számított, ráadásul egyáltalán nem volt túl jövedelmező, mivel célközönsége elsősorban a showbiznisz világának rendkívül tehetős emberei voltak. Nem árulunk el nagy titkot azzal, hogy az ilyen emberek kevesen vannak. Épp olyan kevesen, mint a „diszkrét” márkák. Egy időben a Céline-t a csendes luxus trend zászlóshajójának tartották.
Manapság a Phoebe Philo (a Céline kreatív igazgatója 2008 és 2018 között) terveihez hű nők büszkén viselik a The Row ruháit. Mivel nyűgözte le a Mary-Kate és Ashley Olsen cége a hűséges, tehetős női vásárlóit? A The Row árai az egekbe szöknek, és a márka ruháiról hiányzik a logó. Ennek köszönhetően az ikrek napjaink legnépszerűbb márkájaként pozicionálták a brand-et, aminek a „diszkrét” vásárlók kiszolgálása a célja. Ők azok, akikre hallgatnak -– a hűséges női vásárlók, akik külön meghívást kapnak a „csendes” divatbemutatókra. Itt nincs helye a csillogásnak és a glamournak. Itt a nesztelen marketing uralkodik.
Egy másik márka, ami a The Row-hoz hasonlóan a csendes luxus szellemiségét magában hordozó ruhákat keszit, Catherine Holstein márkája, a Khaite. A New York-i székhelyű Khatie márkájú ruhák a kiváló minőségről és a luxusról szólnak, amikről szintén hiányzik a logó (az csak a kiegészítőkön található meg, néhány milliméteres dombornyomás formájában).
Catherine Holstein tervei olyan minimalista ruhadarabokkal büszkélkedhetnek, amelyek nem a márka nevével, hanem a luxus anyagokkal hívják fel magukra a figyelmet. A kasmír pulóverek, a mesterien szabott ceruzaruhák és a klasszikus, ám modern, szürke árnyalataiban pompázó üzleti kardigánok, mind-mind a quiet luxury megtestesítői.
Szóval, ha a csendes luxus a kiváló minőségű ruhákról és azok elképesztő árairól szól, akkor miért nem olyan világhírű luxusdivatházak vezetik a trendet, mint a Prada, a Valentino és a Chanel? Azért, mert a csendes luxus a finom anyagok mellett a diszkréciót is mindennél többre értékeli.
Vegyük például Steve Jobsot és Mark Zuckerberget. A világ két legnépszerűbb embere kerülte és kerüli az első pillantásra felismerhető ruhákat. Steve Jobsot nehéz volt másban látni, mint kasmír fekete garbóban, míg Mark Zuckerberg egyszerűen rajong a sima szürke pólókért, fehér ingekért és farmerekért. Nem közömbösek a csendes luxus iránt a sorozatok szereplői sem, különösen igaz ez az Utódlásra, amelynek főszereplője és a családi vagyon örököse, Kendall Roy elválaszthatatlan no name baseball sapkájától és a tengerészkék széldzsekijétől.
Miért vesznek fel a világ leggazdagabb emberei közül néhányan luxuscímke nélküli ruhákat? Amit nem látunk, azok az anyagok, amelyekből a különböző ruhadarabjaikat varrták. Jobs garbóját aprólékosan szőtték, Zuckerberg pólói selyemből készültek, míg Roy baseballsapkája, bár nincs rajta logó, az olasz Loro Piana márka tervei alapján készült, és több mint 500 dollárba kerül.
Quiet luxury stílus manapság
A csendes luxusban minden az egyszerű öltözködés körül forog, amely egyszerűen a gazdagok és kiváltságosok státuszát hivatott hangsúlyozni. A titok a „quiet” szóban rejlik – a fent említett fényűzésnek „diszkrétnek kell lennie, mentesnek a nagy logóktól, márkanevektől és attól, ami éppen divatos”. A színeknek ugyanolyan egyszerűnek kell lenniük, mint a ruhadaraboknak. A csendes luxus színskálája főként a nude, szürke, fekete és a fehér árnyalatai. Itt nincs helye az olyan népszerű trendeknek, mint a hálók, a széles farmerek, a crop topok és a flitteres ruhák.
Csendes luxus = minimalizmus
A Quiet luxury nem más, mint a pazar minimalizmus, így az időtlen, valamint a divatvilágban alapvető divatirányzatok minden rajongója magára ismerhet ebben a trendben. Ez a diszkrét minimalizmus arra ösztönzi viselőjét, hogy átgondoltan vásároljon, és olyan ruhákba fektessen, amelyeket évekig viselhet. A trend sikere a tökéletesen szabott, szemet gyönyörködtető darabokban rejlik, amelyekben minden a címkéről és az összetételről szól. Az öt különböző, az aktuális trendeknek megfelelő ruhadarab helyett válassz finom anyagokat semleges színekben, amelyek soha nem mennek ki a divatból.
Quiet luxury style vs. old money style
A csendes luxust dicsőítő elit körök leggyakrabban a családi vagyonok örököseiből és a showbiznisz sztárjaiból áll, akik szintén részei az „Old money style”-nak, amely a társadalom e leggazdagabb rétegének szívébe is belopja magát. Diszkréten utal a preppy trendre, és a luxus bentlakásos iskolákra emlékeztet. Itt minden a fekete lords cipőkről, a pólóingekről és a szivarnadrágokról, valamint a nyakkendőkről szól. Manapság a gazdag elit a preppy és az old money style-ra jellemző párositás helyett inkább a teveszínű kasmírt és a The Row puhabőrtáskáit részesíti előnyben.
A két stílus között szinte nincs is különbség, mindkettő a csillogásról, a gazdagságról és az elitről szól. Azonban nem mindenben egyeznek, hiszen az old money style inkább pózerkedés, amit a csendes luxus vásárlói nem tolerálnak. Az ezen az irányzaton alapuló ruhák megkülönböztetik azokat az embereket, akik gazdagnak akarnak látszani anélkül, hogy sok pénzt költenének. A Quiet Luxury ennek az ellentéte: itt minden a hitelességről és a saját sikerünk kifejezéséről szól az öltözködésen keresztül.
A csendes luxus úttörői
A divatipar történelmét olyan nők fémjelzik, akik kasmírpulóvereket, selyemkardigánokat és oszlopruhákat viseltek, jóval azelőtt, hogy a quiet luxury saját nevet kapott volna. Időtlen fazonokat, fényűző anyagokat választottak, és csak időnként frissítették fel a ruhatárukat. Ruháik egyszerűséget sugároztak, mégis árasztották magukból a „luxust”.
Carolyn Bessette-Kennedy stílusa elegáns, visszafogott és időtlen volt. EgyszerűLevi’s farmereiről, teveszínű ceruzaszoknyáiról,fehér pólóirólés fekete pulóvereiről szinte áradt a laza elegancia. John F. Kennedy Jr. feleségének ruhatárában nem ruhák tömkelege, hanem gondosan kurátori gonddal összeállított klasszikusok sorakoztak. Ruhái az alakot hangsúlyozták, nem hódoltak be az aktuális trendeknek, és sokoldalúságukkal gyönyörködtették a szemet. Ruháinak erőssége nem a mennyiségben, hanem a minőségben rejlett.
Gwyneth Paltrow: generációs csendes luxus
A színésznő az 1990-es évek óta a quiet luxury stílus élvonalába tartozik, és a mai napig büszke képviselője ennek az irányzatnak. A csendes luxus a nagy visszhangot kiváltó pereskedésével vált vírussá, de a diszkrét, fényűző ruhatár már három évtizeddel ezelőtt is jellemző volt Paltrow-ra. Az akkori öltözködések ma nők millióit inspirálják világszerte. Kedvenc ruhadarabjai közé tartoztak a selyem slip-dress-ek, a fekete bőrcsizmák és a kasmír ingek.
Charlotte Rampling: egy diszkréten fényűző gardróbszekrény
A brit színésznő többször is elismerte, hogy a ruhái „szerzetesi” ruháknak nevezhetők, főleg a fekete iránti szeretete miatt. Pierre Cardin luxus blézereivel és férfias Saint Laurent öltönyeivel meglepő jelenség. A kis feketéktől, pólóktól és a balerináktólsem vált meg soha, amikről Charlotte Rampling azt mondta: „Manapság újra divatba jöttek, viszont én egész életemben ezeket hordtam”.
Mary-Kate i Ashley Olsen: a quiet luxury mostanában
A The Row-val az Olsen nővérek új leheletet leheltek a quiet luxury-ba, és uralják a divatvilágot. Márkájukról süt a csendes luxus, ami az ismert ikerpár terveiben kifinomult szabásvonalakon, drága anyagokon és tökéletesen szabott ruhákon keresztül egyaránt visszaköszön. Termékeik bármikor viselhetők, függetlenül az aktuális trendektől.
A quiet luxury stílus kortárs királynői
Bár a quiet luxury trend viszonylag fiatalnak számit a trendek között, mégis gyors ütemben varázsolja el női követőit. Alig egy éves, a csendes luxus máris egy egész sereg hírességet hálózott be. A quiet luxury style királynői közé tartozik a rettentően elegáns Gwyneth Paltrow és a kifinomult Sofia Richie, de a kisképernyő hősnői is (pl. Siobhan Roy az Utódlásból).
A diszkrét luxus elveit valló lányok kerülik a logomániát, a leghíresebb divatházakat, helyettük a semleges színeket és az egyszerű szabásokat választják. A csendes luxus showbiznisz esztétikája maga a divat, képviselői pedig olyan magabiztos nők, akik ruháikon keresztül szeretnék kifejezni függetlenségüket és erejüket.
„A quiet luxury style királynője”. Sofia Richie
Sofia Richie stílusát mindig is az egyszerűség, ízlésesség és a (diszkrét) fényűzés jellemezte. A látszat ellenére a fiatal it-girl ruhatára korántsem hemzseg a ruhák tömkelegétől. Mi a modell stílusának titka? Sofia nagyon tudatosan építi fel a ruhatárát. Nem bánja, ha egy héten többször is visel egy fehér pólót. Ez ugyanis a legjobb minőségű pamutból készült. A ruhatárában a minimalista szabások dominálnak, amelyek meghatározzák a személyiségét.
Amikor az Utódlás című sorozat készítői a Roy családot a csúcsra juttatták, eszükbe sem jutott, hogy a jelmeztervező és Logan lánya ruháinak megalkotója is segédkezik a csendes luxusstílus népszerűsítésében. Siobhan Roy a ruháival meghatározza az előkelőséget, a laza eleganciát és a teljes értékű üzleti megjelenést. A ruhatárában nem a logók dominálnak, hanem a drága és minőségi anyagok. Ráadásul hiányoznak belőle a feltűnő színek is. Ahogy egy nagy vagyon örökösnőjéhez illik, Logan lánya nagyra tartja a minőséget és a diszkrét luxust.
Gwyneth nemcsak a quiet luxury style-t képviselte az 1990-es években, de 2023-ban is hozzájárult a trend népszerűsítéséhez, amikor a színésznő egy megnyert per során (egy síbaleset miatt) a tárgyalóterembe vitte a csendes luxus-t. Stílusát akkoriban milliárdos sikk-ként jellemezték. Paltrow olyan luxust mutatott be, amely semmiképpen sem volt pózer. A cipő, bár szerény és elegáns, körülbelül 1450 dollárba került, míg a The Row minimalista kabátja, amelyben a tárgyalásra érkezett, kétszer ennyibe került. Gwyneth repertoárjában szerepelt még egy kasmírpulóver is Roy kedvenc márkájától, a Loro Pianától.
Quiet luxury Zoë Kravitz-tól
Bár Kravitzot nem könnyű elcsípni az utcán, és még nehezebb a vörös szőnyegen, amikor mégis lencsevégre kapja a kamera, eláll a divatkritikusok lélegzete. Ruháiról üvölt az „elegancia, időtlenség és a pénz”. A színésznő öltözködésében tökéletesen visszaadja a quiet luxury stílust, miközben beleszövi saját magát is (valami extravagancia formájában).
Rosie Huntington Whiteley: diszkrét luxus és színek
Nehéz úgy beszélni a csendes luxusról, hogy ne említsük meg egyik legismertebb képviselőjét, Rosie Huntington Whiteleyt. A modell nem tűri az élénk színeket, gyönyörűbézs színű pulóvere és nadrágja csak közelről árulja el a tervezőjét. Rosie a diszkrét divat mestere, amihez nem kevés pénz társul.
Az aranyos, kifinomult és diszkréten fényűző Jasmine Tookes
Jasmine Tookes már több szezon óta előkelő helyet foglal el a tengerentúli a legdivatosabb hírességek listáján. És ez egyáltalán nem az aktuális trendek követésének köszönhető, hanem épp ellenkezőleg – a modell a quiet luxury trend szellemében öltözködik, és hibátlanul kombinálja a semleges színpalettájú ruhákat. Magabiztos, ismeri a stílusát, és mindig olyan összeállítást választ, ami aranyos, mégis elegáns külsőt kölcsönöz neki – persze a megfelelő összegért cserébe. Erről szól a csendes luxus.
Quiet luxury: egy trend Mary-Kate és Ashley Olsen-tól
A cikk a világ leghíresebb ikreivel zárul. Ma már nem annyira a „Bír-lak” c. sorozat miatt népszerűek, hanem azért, mert újraértelmezték a csendes luxus fogalmát. Mary-Kate és Ashley Olsen olyan márkát hozott létre, amely a lehető legközelebb áll a csendes luxushoz. A tervezők stílusa már jóval azelőtt képviselte annak fő összetevőit, hogy a TikTok egyik legnépszerűbb trendjévé vált volna. Az Olsen nővérek dollármilliókkal a hátuk mögött diszkrét helyet foglaltak el a divatvilágban.
A Quiet luxury divat azoknal szól, akik megengedhetnek maguknak egy kis kifinomultságot, eleganciát és finom egyszerűséget. Látogass el a MODIVO-ra, ahol számos olyan ruhadarabot és kiegészítőt találhatsz, amelyek beleillenek a csendes luxus stílusba.
címlapkép: Photo by Rachpoot/Bauer-Griffin/GC Images