Keresd...

Amerikai ruhamárkák és az avantgárd new york-i stílus

6 min.

Három dolog teljesen biztos a divatvilágban: a párizsi fashion week a legfontosabb, egyben zárásként szolgáló divatparádé. Koppenhága híres a legdivatosabb influencereiről, a kifutón Amerikát a Tommy Hilfiger, Calvin Klein és a Ralph Lauren képviseli, amik kéz a kézben haladnak felfelé a karrierlétrán. De nem ők az egyetlenek, amik elhozzák nekünk az igazi amerikai álmot. Íme az igazi new york-i stílust tükröző amerikai ruhamárkák.

Ismerd meg a legnépszerűbb amerikai ruhamárkákat és fedezd fel a MODIVO-n található kollekcióikat, tudd meg, hogyan kell öltözködni new york-i stílus alapján, és hívd meg a ruhatáradba a „színes”, „mintás” és „avantgárd” ruhákat.

Ki gondolta volna, hogy az „I <3 New York" feliratú pólók, amik korábban kizárólag szuvenírként szolgáltak, ma már a divatrajongók alapvető utcai viseletének számítanak. Mára már a New Era „NY” baseball sapka szó szerint minden divat influencer kedvencévé vált.

„Az utóbbi időben határozottan több olyan ruhát láttam, amit csak itt, New Yorkban lehet megtalálni.” – mondta egyszer Miyako Bellizzi divattervező. Az amerikaiak odafigyelnek a helyi üzletekre, támogatják a new york-i vállalkozásokat, és büszkén viselnek olyan ruhákat, amik a new york-i stílust képviselik.

Zizmorcore

A cottagecore és a normcore egy időre félreáll. Itt az ideje a zizmorcore-nak, a new york-i alvilágban született trendnek. Honnan van ez a név? Zizmore egy bőrgyógyász neve, akinek underground reklámjai uralták a várost az 1980-as és 1990-es években. A divatirányzatok a legfurcsább helyeken születnek, de éppen ez teszi őket hitelessé.

A Zizmorcore a new york-iak szeretetét fejezi ki a gyönyörű városuk iránt. Ez magában foglalja a New York-ból származó ruhák viselését (és még sok mást is), de a filmekben látott turista nyüzsgés már nem tartozik hozzá. Manhattanről és a külvárosokról szól, ahová a kamerák nem jutnak el, amik egyszerre nosztalgikusak, hiperlokálisak, és nem kiáltják, hogy „I <3 New York".

Különbséget kell tenni a new york-i és a párizsi vagy a koppenhágai stílus között. Míg a párizsi nők ragaszkodnak a visszafogott színekhez és az egyszerű fazonokhoz. A new york-i stílust képviselő lányok merészek, vad színkombinációkat választanak, a tyúklábmintát color blockinggal párosítják, és nem félnek a túl rövid szoknyáktól sem. A magassarkú cipők és a platformok állandó társaik, és a ruháik is messziről hirdetik az EXTRAVAGANCIÁT.

NYC style

„Van benne egy egyfajta kaotikusság, ami semmiképpen sem giccses. Egyik sem passzol össze, de mégis minden ragyogóan illeszkedik egymáshoz.”

Fehér ruhás nő színes bomberdzsekiben

Photo by Gilbert Carrasquillo/GC Images

Mely amerikai ruhamárkák képviselik a „cool girl NYC style” trendet? A rangsort vitathatatlanul még mindig a nagyszerű Tommy Hilfiger vezeti, aki a divaton keresztül az aktivizmusra épített birodalmat. Mellette ott vannak a szintén new york-i stílust képviselő Calvin Klein, Polo Ralph Lauren, Guess, valamint a DKNY. Ezen márkák mindegyike beírta magát az amerikai divattörténelembe.

A fiatal Hilfiger gyerekkora nem volt könnyű. Diszlexiája miatt tanulási nehézségekkel küzdött, nem támogatták a szülei, akik 18. születésnapján kitették a fiúkat otthonról. Innen kezdve Thomasnak egyedül kellett boldogulnia. Tele volt ötletekkel, ezért úgy döntött, hogy saját vállalkozásba kezd, és nyitott egy kis ruhaboltot. Ám az nem sokkal később csődbe ment, hogy aztán 1985-ben egy saját nevével fémjelzett márkát indítson. Ettől kezdve Thomas Hilfiger elkezdte építeni birodalmát.

Kollekcióit a popkultúra ikonjai és az amerikai öröksége ihlette. A tervező már a kezdetektől fogva lenyűgözte az embereket trendteremtő hozzáállásával, casual stílusa pedig hatalmas rajongótáborra tett szert. Kezdetben csak férfi kollekciókat készített, de idővel a márkája túlnőtt ezen. A Tommy Hilfiger csak egy márka a sok közül. Rajta akadnak még testvérmárkák: Tommy Jeans, Tommy Sport vagy Tommy Hilfiger Tailored, amik a világ legnépszerűbb amerikai ruházati márkáivá váltak.

A sokak által a divatipar Walt Disney-jeként emlegetett Ralph Lifshitz – mert ez a tervező valódi neve -, akárcsak barátja a szakmában, Tommy Hilfiger, szintén rögös úton jutott el a több milliárd dolláros birodalomhoz.

1967-ben Ralph Lauren saját céget alapított, ami már nem csak nyakkendőket, hanem teljes férfi kollekciókat is készített. A márka számára az áttörés 1972-ben következett be, amikor a legendás póló, a gallérjával és ma már ismert logójával, Polo Ralph Lauren márkanév alatt megjelent. A mai napig a Ralpha Lauren pólóingek a kollekcióinak zászlóshajói. A jellegzetes ló és lovasa mellett Ralph Lauren a mackóval díszített dizájnjairól is híres – mindkét mintát megtalálod a MODIVO-nál kapható ruhadarabokon.

A DKNY egy amerikai divatház, amit Donna Karan alapított New Yorkban. Karrierjének kezdetét a „Seven Easy Pieces” projekt jelentette, ami gyakorlatilag hét szabadon kombinálható ruhadarabból áll. Az alapdarabok ilyen kollekciója tartalmazott egy bodyt, egy fazonírozott kabátot, egy szoknyát, egy nadrágot, egy kasmír pulóvert, egy bőrdzsekit és valamilyen ruhát estére. A márkát folyamatosan inspirálja és hajtja a sosem alvó város energiája. Ahogy telt az idő, úgy a DKNY egy globális életstílus erőművé fejlődött – egy dinamikus ruhatárrá, ami mindent magában foglal, amire szükség lehet a new york-i élethez – bárhol is legyen az a világon.

A Guess márka története 1981-ben kezdődött, amikor az eredetileg Marseille-ből származó, de Kaliforniába szerelmes Marciano testvérek úgy döntöttek, hogy itt maradnak, és saját márkát alapítanak. Azt akarták, hogy ruháik a kezdetektől fogva a Los Angeles-i gondtalan luxuséletet adják vissza. Kollekcióikban Hollywood legendás csillogását egy csipetnyi természetes francia sikkkel akarták ötvözni. Ez a párosítás sikeres receptnek bizonyult. A Guess egyik legelső terméke a Marilyn Jean, a dekoltált, bokáig érő, három cipzáros, vékony fazonú farmer. A Marilyn-farmer, amit Hollywood egyik legnagyobb hírességéről után neveztek el, a gyönyörű sztárok nőiségének ideálját hivatott megtestesíteni. Ma már a márka ennél sokkal többet kínál.

A Guess híres a „gyönyörű együttműködésekről” is. Az első „Guess Girl” az ismeretlen francia modell, Estelle Lefebure volt. Őt követte: Claudia Schiffer, Eva Herzigova, Laetitia Casta, Naomi Campbell, Paris Hilton és Jennifer Lopez. Az amerikai ruhamárka jellegzetes stílusa évtizedek óta lányok millióinak szívét rabolja el világszerte.

Olvasd el ezt is >>> Guess – amerikai stílusú divatóriás. Minden, amit érdemes tudni erről a márkáról

Calvin Klein az elejétől tudta, hogy élete kéz a kézben fog járni a divattal. Meggyőződve arról, hogy továbbra is tervező marad, 1968-ban barátjával, Barry Schwartz-cal megalapította a márkát, ami büszkén viseli a nevét. Klein klasszikus kollekciókat akart létrehozni, de ugyanakkor azt is szerette volna, ha a céget olyasvalamivel párosítják, ami izgalmas és talán még egy kicsit sokkoló is. Ez olyan jól sikerült, hogy olyan reklámkampányokat indított, amik soha nem hagyták el a címlapokat.

Visszafelé tervezett, és nem követte az aktuális trendeket. Ehelyette rávette őket, hogy inkább azok kövessék őt. Miközben mindenki a poliészter divathullámra koncentrált, ő természetes anyagokból készített ruhákat. A new york-i klasszikusokkal kevert sportos stílus az all-american look néven vált ismertté, Klein pedig alig tíz évvel a cég megalapítása után milliomos lett.

Ma már a Calvin Klein a logós fehérneműkről vagy a „CK” betűkkel díszített pólókról és felsőiről híres. Ennek az amerikai ruházati márkának vannak testvérmárkái, amik szintén a hétköznapi viseletre szánt alkalmi modellekre összpontosítanak: CK Calvin Klein, Calvin Klein Jeans, Calvin Klein Underwear és a Calvin Klein Performance.

Michael Kors gyerekkora óta érdeklődik a divat iránt. Már ötéves korában megcsodálhattuk az ifjú Kors tehetségét, amikor édesanyja esküvői ruháját tervezte újra. Főiskolán tanult tovább, amit kilenc hónap után otthagyott, hogy egy new york-i butikban dolgozzon, ahol maga tervezte a kollekciókat. Ott találkozott Vera Wanggal, aki megnyitotta előtte a naggyá válás kapuját. 1981-ben megalkotta saját kollekcióját, 1984-ben pedig megtartotta első divatbemutatóját.

Már a kezdetektől fogva sikeres volt, és az általa készített elegáns és luxus sportruhák elnyerték a szakma és a vásárlók tetszését. Michael Kors tudta, hogy milyen igényei vannak azoknak a nőknek, akiknek alkotott, és ezek az igények voltak azok, amik ösztönözték őt, és az amerikai sportruházatot globálissá tették. Ruhái, kiegészítői, amiket gyakran az „MK” monogram díszít, hatalmas népszerűségre tettek szert.

A tervező nem ért volna el ekkora sikert a látványos kiegészítők nélkül. Mára már a Michael Kors karórák, szemüvegek és kézitáskák olyan vételek, amik évekre szólnak.

Ma a Levi’s-ről elsősorban a farmer és a híres 501® farmer jut eszünkbe. Kevesen tudják azonban, hogy ez az amerikai ruházati márka, amit Levis Strauss alapított 1853-ban, eredetileg bőrárut is árult. Csupán két évtizeddel később bővítette kínálatát a ma már ikonikus farmerrel.

A márkának az igazi áttörést a Jacob Davis szabóval való együttműködés hozta meg, akivel közösen vezették be a réz szegecseket a farmerruhák megerősítésére. Így jött létre az első farmer kezeslábas 1873-ban. Farmert viseltek a bányászok, cowboyok, majd rocksztárok, elnökök és végül szinte mindenki – férfiak, nők és gyerekek egyaránt.

Idővel a Levi’s farmer megszűnt munkaruha lenni, és a mindennapi viselet tökéletes ruhadarabjává vált. A kék farmer, akárcsak más ruhadarabok, elkezdte követni a szezonális trendeket. Maguk a farmerek is változatos formákat öltöttek – csőszárú, harang alakú nadrágok, egyenes szárú nadrágok és még sok más fazonban lehet velük találkozni.

Olvasd el ezt is >>> Hogyan válasszunk az alakunkhoz farmert? Találd meg a tökéletes fazont!

NŐK

A new york-i stílust a legjobban Amerika legnépszerűbb ruházati vállalatainak termékeiből összeállított megjelenésekkel lehet kifejezni. Ha szereted a lazaságot, az érdekes színkombinációkat és az avantgárdot, a manhattan-i vibe-ot neked találták ki. Kombináld a színes, Lauren által készített, jellegzetes mackós pulóvereket a DKNY márkájú, piros kockás nadrággal, és egészítsd ki a megjelenést egy Hilfiger pehely ujjatlan felsővel. Három vezető amerikai márka – egy outfit.

Weste TOMMY JEANS, Sweatshirt POLO RALPH LAUREN, Hose DKNY, Piros kockás sál, Baseball sapka NEW ERAMellény TOMMY JEANS

Felső POLO RALPH LAUREN

Nadrág DKNY

Sál POLO RALPH LAUREN

Baseball sapka NEW ERA

Az amerikai hangulat a SZÍNEKRŐL szól. Messze van a párizsi visszafogott sikkességtől. Itt minden az őrület, a kényelem és az extravagancia körül forog. A neon színek szívesen látott vendégek, és mindenféle teketória nélkül kombinálhatók különböző mintákkal. Vegyünk például egy neonsárga DKNY felsőt, egy ugyanilyen színű papucsot, egy zöld mintás nadrágot és egy kék Tommy Hilfiger bomberdzsekit. Két szín azonban nem elég a new york-i stílushoz, ezért bolondítsuk meg egy élénk rózsaszín hátizsákkal. A sort a bucket hat-el zárjuk, ami minden divatos amerikai nő ruhatárának elengedhetetlen kelléke.

Bomberdzseki TOMMY JEANS, Top DKNY SPORT, Nadrág TOMMY HILFIGER, Hátizsák TOMMY HILFIGER, Farmer TOMMY JEANS, Bucket Hat TOMMY JEANSBomberdzseki TOMMY JEANS

Top DKNY SPORT

Nadrág TOMMY HILFIGER

Hátizsák TOMMY HILFIGER

Papucs TOMMY JEANS

Bucket hat TOMMY JEANS

FÉRFIAK

A baseball-look, amit egyenesen a Super Bowlból emeltek át, szintén remekül illeszkedik a new york-i stílusba. A legendás Ivy League iskolák ruházatát idéző darab szintén szívesen látott. A Tommy Hilfiger kardigánja, ami a Yale, a Harvard vagy a Brown régi falait idézi, 100%-ban az amerikai hangulatot képviseli. Manapság az elegáns dresscode kissé érvényét vesztette, így ne félj ezt a fajta ruházatot Calvin Klein melegítőruhával kombinálni.

Bomberdzseki GUESS, Kardigán TOMMY HILFIGER, Póló TOMMY JEANS, Melegítő CALVIN KLEIN JEANS, Sneaker CALVIN KLEIN JEANS, Zokni POLO RALPH LAUREN, Sál TOMMY HILFIGER, Napszemüveg POLO RALPH LAUREN, Táska 2005Bomber dzseki GUESS

Kardigán TOMMY HILFIGER

Póló TOMMY JEANS

Melegítő CALVIN KLEIN JEANS

Sneaker CALVIN KLEIN JEANS

Zokni POLO RALPH LAUREN

Sál TOMMY HILFIGER

Napszemüveg POLO RALPH LAUREN

Táska 2005

Ajánlataink közül természetesen nem hiányozhat a nehéz csizma, amiben Taylor Momsen koncertjére is elmennél. A Tommy Jeans bakancsai nemcsak rockos, hanem new york-i hangulatot is árasztanak magukból. Párosítsd egy színes Polo Ralph Lauren felsővel, vagy egy kockás nadrággal (!) és egy ujjatlan felsővel. Ne feledkezzünk meg a baseball sapkáról sem, ami minden amerikai ruhatárában kötelező darab.

Mellény TOMMY HILFIGER, Polár felső POLO RALPH LAUREN, Pizsama POLO RALPH LAUREN, Bakancs TOMMY JEANS, Sál TOMMY HILFIGER, Baseball sapka 47 BRAND

Mellény TOMMY HILFIGER

Polár felső POLO RALPH LAUREN

Pizsama POLO RALPH LAUREN

Bakancs TOMMY JEANS

Sál TOMMY HILFIGER

Baseball sapka 47 BRAND

Photo by Michael Stewart/Getty Images

Trendek és Tippek
Insta Hírek